معلم و تجربه

معلم و تجربه

این وبلاگ پیرامون تجربه تدریس من است
معلم و تجربه

معلم و تجربه

این وبلاگ پیرامون تجربه تدریس من است

از کلاس چه خبر؟ دوم

هر روز که به کلاس درس میروم با موارد دردناکی از نشانه های آسیب های اجتماعی و روحی در بین دانش اموزان روبرو

می شوم.امروز نیز یک دانش آموز از مرگ گفت. شاید خیلی ها از کنار این براحتی گذر کنند اما من این طور نیستم.پشت حرف این بچه ها دردی ورنجی نهفته است که نشاندهنده جامعه بیمار ماست. من از این حرف ها می رنجم.

 جغرافیای سوم انسانی

ساعت:10:30

روز سه شنبه 26/9/1392

درس نواحی قطبی

گفتم به بچه ها که کارشناسان محیط زیست معتقدند که اگر یخ های سرزمین گرولند(گریلند) ویخ های قطب جنوب آب شوند حدود 60 متر سطح آب اقیانوس ها بالا آمده وبسیاری از سواحل وجزایر و خشکی ها به زیر آب خواهند رفت.

دانش آموز:خوبه دیگه همه مون می میریم.قدری خشکم زد.به او نگاه کردم وبهانه ای برای نوشتن پیدا کردم.

چرا او از زندگی وزنده ماندن نگفت؟

چرا او در این سن (17 سال) از مرگ سخن می گوید؟

ما با او وامثال او چه کردیم که این گونه از زندگی دست شده اند؟

او ومثل او همه باهوش هستند.ولی درس نمی خوانند.وقتی برای آنها تعریف کردن هدف (یعنی زندگی ) سخت وبی معنی باشد چگونه درس بخوانند؟

زیر بنای زندگی خوب تعریف کردن خوب از زندگی است.

 

انشقاق فرهنگی یا شکاف فرهنگی یاگسست نسلی

از جامعه پذیری تا بحال تعاریف گوناگونی صورت گرفته است.اما در همه آنها به فرایند انتقال ارزشها وهنجارها از نسلی به نسلی دیگر تاکید می شود.به دلایل مختلف همواره طیفی از ارزشها و عقاید هستند که بطور نسبی از انتفال به نسل های     آینده باز می مانند و بدین منوال یک انشقاق و شکافی بین دو نسل جامعه ایجاد می شود.این پدیده به گسست نسلی نیزشناخته می شود.اختلاف در ارزشها ویا هنجارها ونگرشها بین نسلهای جدید یا قدیم را انشقاق فرهنگی یا گسست نسلی یا شکاف فرهنگی می گویند.علت این پدیده بطور کلی کاهش روابط اجتماعی (کنش متقابل اجتماعی )

بین جوانان وبزرگسالان می باشد.گسست نسلی

زمینه بروز اختلاف بین فرزندان و والدین میشود.در اینجا فرزندان آنچه باید از والدین یاد می گرفتند فرا نگرفتند وبدین ترتیب یک فاصله فرهنگی ایجاد می شود.برای مثال مسئله کار و کار کردن و روی پای خود ایستادن امروزه برای نوجوانان دیگر اهمیت ندارد. در اینجا آنها مثل پدر ومادرشان فکر نمی کنند.آنها کار را عار می دانند.کار برای تراکتور است واز این قبیل موارد.مثال دیگر در این زمینه انتخاب همسر است.والدین جوان جور دیگری به این موضوع نگاه می کنند ولی جوان امروزی جور دیگری.

اکنون سوال این است که آیا این پدیده خوب است یا بد؟ آیا این یک پدیده مدرنیسم است یا ضد سنت؟

برای جامعه ای که در حال گذر است این یک امر طبیعی است که بین دو یا سه نسل شکاف فرهنگی بوجود می آید.اگر ایران را یک جامعه در حال گذر از سنتی به مدرنسیم بدانیم بی شک تقابل بین نسلها گریبان گیر جامعه نیز خواهد شد.البته اکنون این مسئله به شکل حاد در جامعه ما دیده می شود.

برای حل این آسیب اجتماعی نهادهای جامعه پذیری از جمله رسانه ها ـخانواده .آموزش وپرورش نقش ویژه ای دارند.پر کردن این شکاف البته کار پیچیده ای است.متاسفانه در این مورد کار چندانی حداقل در آموزش وپرورش صورت نگرفته است.محتوای کتابهای درسی با واقعیت های جامعه در یک سطح نیست.هنوز شیمی .فیزیک و ریاضی وچند درس دیگر اهمیت فوق العاده ای نسبت به دروس تاریخ وجامعه شناسی واقتصاد و ...دارد.جای خالی بعضی از مطالب مهم روز جامعه ما مانند اعتیاد و شناخت عوامل آن

ـشناخت انواع مهارت های زندگی اجتماعی مانند نه گفتن

ـشناخت استمنا وعوارض آن

ـبرسی علل دین گریزی جوانان

ـآموزش تعهد وحس مسولیت پذیری در قبال جامعه

-جایگاه ورزش وعلم ورزش وتاثیر آن بر جسم وروح افراد

-مطالعه وبررسی حقوق شهروندی وشناخت قانون اساسی کشور 

در کتابهای درسی بسیارخالی است.

بنابراین پر کردن این شکاف بین نسلها نیاز به یک هماهنگی کامل بین نهادهای حامعه دارد.

نلسون ماندلا

آرزو دارم روزی این حقیقت به واقعیت مبدل شود که همه انسانها برابرند.مارتین لوتر کینگ (رهبر سیاهان مبارزآمریکا)

نلسون ماندلا نمی میرد .محمد خاتمی

امروز با خبر شدم که نلسون ماندلا از دنیا رفت.با خودم گفتم که من سالها در کلاس درس از این ابر مرد تاریخ برای بچه ها گفتم.از آنها برای شناخت بیشتر این مرد تحقیق خواستم.در کتابها ی درسی جامعه شناسی عکس او در کنار آپارتاید آورده شده است.از او بعنوان یک مبارز تمام عیار علیه تبعیض نژادی و آپارتاید یاد کردم .او را یک انسان وارسته و عدالت خواه معرفی کردم.اکنون می خواهم باز هم بگویم که او یک پیامبر بود مثل محمد(ص).پیامبر (ص) در بازگشت به مکه همه کسانی را که به او ستم کرده بودند بخشید.ماندلا نیز چنین کرد.در نظر او همه انسانها فارغ از تمام رنگها-نژادها-قومیت ها-دین ها-ملیتهاو... برابرند.جمله :می بخشم اما فراموش نمی کنم از او در ادبیات سیاسی جهان ماندگار شد.

او یک حق طلب بود مثل امام حسین (ع).امام حسین قیام کرد تا به جهانیان ثابت کند که حق وحقیقت پیروز است.ماندلا نیز چنین کرد.او برارزش های باطل مثل نابرابی و بی عدالتی که باطن انسان را از حقیقت دور می کند خط بطلان کشید.

او قدرت طلب نبود درست مانند امام علی (ع). برای امام علی علیه السلام حکومت  ارزش نداشت.اگر ارزش داشت که بیست وپنج سال سکوت نمی کرد.قدرت وحکومت برای او به اندازه آب بینی بز ارزش نداشت.ماندلا هم بعد از سالها حصر که آزاد شد بیش ازچهار سال آن هم بر اثر اصرار دیگران رئیس جمهور نشد.

او همانند امام خمینی (ره) ایستادگی کرد و بر عقیده خود ثابت قدم ماند.

او در ایران یک چهره شناخته شده است.نلسون ماندلا با محمد خاتمی رئیس جمهوری ایران عضو گروه اصلی گفتگوی تمدن هابودند.آنها وقت خود را صرف گسترش صلح ومفاهمه کرده بودند.

پاپ واتیکان او را نمونه ای بزرگ برای نسل های آینده معرفی کرد.

شمال وجنوب آفریقا در سه دهه اخیر دو مرد را به تاریخ عرضه کرد.اولی معمر قذافی در لیبی که بی شهرت انسانی به تاریخ پیوست ودومی نلسون ماندلا با تمام ویژگی های انسانی مانند بخشایش در اوج قدرت و وارستگی از قدرت به ماثابت کرد که ظرف تاریخ کنجایش او را ندارد.

جمله آخر از او نشان از عشق به توان بی نهایت است:

سخت ترین شکنجه در طول 27سال زندانی ام محرومیت از شنیدن صدای کودکان بود.

روحش شاد.

کار نامه ماهانه

چند سالی است در مدارس متوسطه مدیران از معلمان در آبان ماه نمره ای برای ارائه کارنامه ماهانه به اولیای دانش آموزان درخواست می کنند که ازچنددیدگاه مورد انتقاد است :

1ـ  نظام آموزشی حداقل دوبار از دانش آموزان آزمون می گیرد بنا براین لزومی به کارنامه ماهانه نیست. 

2ـچون کارنامه ماهانه از نظر دانش آموزان ومعلمان رسمی نیست هر دو گروه آن را جدی نمی گیرند. 

3ـ به علت اینکه تعدادی از معلمان هنوز موفق به گرفتن آزمون از دانش آموزان نشده اند(تا آخر آبان ماه) کارنامه ماهانه کاملا پر نشده است و بنابر این برای بسیار از اولیا سوال برانگیز است. 

4ـبر طبق مطلب شماره 3بعضی از معلمان عزیز با عجله از دانش آموزان پرسش می کنند وبایک یا دو سوال  نمره ای برای او در نظر می گیرند. 

5ـنمره ماهانه برای پایه چهارم دبیرستان چندان فایده ندارد.زیرا اینها نه برای نمره بلکه برای کنکور بر سر کلاس درس نشتند. 

بنابراین اگر بخواهیم این رویه را ادامه دهیم باید: 

1ـارائه این نوع کارنامه در سیستم آموزشی ودر سوابق تحصیلی دانش آموز در نظر گرفته شود. 

2ـبرای معلمان عزیز از ابتدای سال برنامه ای برای این ارائه این کارنامه تعریف شود. 

3ـ زمان مشخص برای این کار در نظر گرفته شود.