معلم و تجربه

معلم و تجربه

این وبلاگ پیرامون تجربه تدریس من است
معلم و تجربه

معلم و تجربه

این وبلاگ پیرامون تجربه تدریس من است

دغدغه مدرک

این روز ها (دی) آزمون های مدارس از راه دور در حال برگزاریست.چند نکته را در این جا بیان می کنم.  

۱-بیشتر کسانی که در این آزمون ها شرکت می کنند برای کسب علم آموزی نیامده اند.بلکه آنچه که آنهارا به این وادی کشانده همانا مدرک است. آنها در گفتگو با من از بهتر شدن وضعیت حقوقی خود بعد از گرفتن مدرک دیپلم می گفتند.جالب است بدانید که هیچ یک از آنها در صدد یاد گیری نبودند ودر جریان امتحان بدنبال آسان ترین راه یعنی تقلب بودند. 

۲-نگاه این دانش آموزان (بزرگ سال) به مراقبین نگاه التماس گونه وبعضا طلبکارانه است.عده ای که هیچ مطالعه ای نداشتند وهیچ مطلبی بلد نبودند از مراقبین می خواستند که به آنها در آزمون کمک شود.وعده ای دیگر  مراقبین راعاملین بدبختی خود می دانستندو از مراقبین می خواستند که به آنها در جریان امتحان کاری نداشته باشند. 

 

۳-اتفاق خوبی که افتاده  اینست که طراحی این سوالات از مرکز استان یا مرکز شهرستان است وبرگزاری آن نیز در مدارس دیگر صورت میگیرد وهمین دو مسئله باعث شده است که این آزمونها با دقت بیشری  انجام شود. 

 

۴-مرحوم شهید باهنر که در سال۱۳۶۰ وزیر آموزش وپرورش بودند در یکی از سخنرانیها یشان که از صدا وسیما پخش شد نسبت به نظام تعلیم وتربیت حکومت پهلوی انتقاد کردند وآن را پرورش دهنده انسانهای مدرک گرا  معرفی کردند.اما وقتی 33 سال از آن زمان می گذرد ومن افرادی را می بینم که گاهی از سن من (41) هم بزرگتر هستند وبرای یک مدرک ساده دیپلم چه حقارتها راتحمل می کنند افسوس وناله سر می دهم که چه شد آن همه آرزو 

 

5-سوال اینست که چرا وبه چه علت این افراد این گونه در پی کسب مدرک هستند؟پاسخ آنها این گونه بود. 

-حقوقمان بالا میرود. 

-برای بازنشتگی  خوب است. 

-درجه ام بالاتر میرود. 

در سربازی راحت هستم. 

-موقعیتم بهتر می شودو... 

جالب است بدانید که هیچ کدام از آنها موضوع کسب دانش را ملاک قرار ندادند.در تمامی حرفهای انها پول ودرآمد  حرف اول رامی زد.