معلم و تجربه

معلم و تجربه

این وبلاگ پیرامون تجربه تدریس من است
معلم و تجربه

معلم و تجربه

این وبلاگ پیرامون تجربه تدریس من است

از کلاس چه خبر(هفتم)

تا بحال شنیدید که می گویند اگر در شهری همه مردم کج راه بروند در آن صورت مردم به  کسی که راست راه می رود می خندند.حکایت امروز ما از کلاس درس همین موضوع را بیان می کند که شنیدنی و البته خنده دار  و شایدم گریه دار است.

طبق معمول هفته رفتم کلاس درس اقتصاد .ابتدای شروع کلاس ازهمه سوال کردم که کدامیک از شما درس قبل را نخواندید؟ دیدم که از 35 نفر حاضر 30 دانش آموز دست بردند بالا که ما نخواندیم. سپس سوال کردم که چه کسی درس خوانده است؟ دیدم 5 نفر باقی مانده دست بردند بالا که ما خواندیم. چون تعداد این گروه از افراد  کم بود بقیه به آنها خندیدند. در اینجا من از خنده روده بر شدم و گفتم که عجب روزگاری شده است. کسی که درس می خواند مورد تمسخر بقیه قرار می گیرد.گویا درس نخواندن یک هنجار است و  درس خواندن یک نابهنجاری.کسی که درس بخواند هنجار شکن است.

از کلاس چه خبر (ششم)

یک کلاس تاریخ چه ویژگی های باید داشته باشد؟

نقل مطالب آن بی کم و کاست.(تاریخ نقلی)

نقل مطالب آن و مقاسیه آن با شرایط فعلی همراه با تحلیل (تاریخ تحلیلی).

ما تاریخ می خوانیم که از آن چیزی یاد بگیریم.حضرت امام خمینی(ره) در یک جمله معروف فرموده اند:تاریخ معلم انسانهاست .

یعنی از تاریخ باید درس بگیریم تا دیگر آن را تکرار نکنیم.تاریخ سرگذشت زندگی اجتماعی انسانهاست.یعنی در تاریخ می خوانیم که چه بر سر انسانها گذشته است.

امروز در کلاس تاریخ ایران و جهان 2 سوم انسانی در درس اول از تحولات مذهبی پدید آمده در اواخر قرون وسطی در اروپا مطالبی را برای دانش آموزان به نقل از کتاب بیان کردم.این مطالب شامل موارد زیر است:

1- در قرون وسطی همه ی دانش ها در اختیار کلیسا بود.

2-همه ی مردم رعایای کلیسا بودند.

3-هر گونه تفسیرو توضیع کتاب مقدس واحکام مسیحیت جز از طریق کلیسا و رهبران آن نباید صورت بگیرد.

بعد از آن معدودی از دانش آموزان هر یک به ظن خود مطالبی را  بیان کردند که در نوع خود جالب اما جنجال بر انگیز بود.تحلیل بحث را من با یک سوال آغاز کردم.

آیا می توانید مصداق این نوع از ویژگی های قرون وسطی را در دنیای امروز پیدا کنید؟

پاسخ ها عبارت بود از کشتار های مردم در غزه و فلسطین توسط اسراییل.

قتل و غارت مردم عراق وسوریه توسط داعش وادعای خلیفه گری رهبر آنان بر تمام مسلمانان.

برخورد با بد حجابی یا بی حجابی.

برخورد قهری با صاحبان خرد واندیشه و روزنامه نگاران.

شاگردان از بین این مطالب ترجیع دادند موضوع حجاب را با دید عقلی و تاریخی بررسی و تحلیل کنند که البته بدلیل بی تجربگی در آداب فرهنگ گفتگو بحث آنان کلاس را کمی از هدفش دور کرد که من آنرا جمع کردم ولی به هدفی که می خواستم یعنی رشد استدلال کردن بچه ها از جریانات تاریخی رسیدم.

خلاصه تاریخ را باید برای بچه ها طوری بازگو کرد که برای آنها درس شود تا در زندگی فردی و اجتماعی از آن استفاده کنند.در غیر آن صورت ما دوباره مجبور می شویم تاریخ را تکرار کنیم واین یعنی عقب ماندگی.