معلم و تجربه

معلم و تجربه

این وبلاگ پیرامون تجربه تدریس من است
معلم و تجربه

معلم و تجربه

این وبلاگ پیرامون تجربه تدریس من است

همبستگی اجتماعی

کشور های جهان به واسطه پدیده جهانی شدن در معرض تغیرات سریع گوناگونی هستند.این دگرگونی ها در ابعاد مختلف اجتماعی اقتصادی فرهنگی و سیاسی کاملا مشهود است.البته گاهی این تغیرات مثبت است و موجب توسعه وپیشرفت جامعه است و گاهی هم منفی و باعث پس رفت می شود.کشور ها ی جهان بخصوص کشورهای که از بنیان های قوی و محکم فرهنگی برخوردار نیستند یا درصدد حفظ  ارزشهای کلان خود نباشند در معرض دگرگونیهای منفی پیش خواهند رفت.یکی از اصلی ترین ارزشهای مهم هر جامعه ایی همبستگی اجتماعی در آن جامعه است.این ارزش در حال حاضر به واسطه عوامل مختلفی در حال تغیر  است.البته دقت داشته باشید که این ارزش از بین نمی رود فقط شکل آن عوض می شود.از نظر امیل دورکیم جامعه شناس فرانسوی دو نوع همبستگی در جوامع وجود دارد.همستگی مکانیکی و همستگی ارگانیکی.

همبستگی مکانیکی در جوامع ابتدایی و کوچک دیده می شود.شکل آن بصورت همانندی های بین مردم دیده می شود.مشابهت های زیادی بین افراد وجود داردو این راز وحدت و همبستگی بین انها است.آنها دارای  مشترکات زیادی هستند.مثل قومیت ومذهب.ازدواجها بیشتر درون گروهی است.بسیاری از کارها باهم انجام می شود.مثل انواع مراسم ها .این نوع از همبستگی به مرور زمان درحال تغییر است. زندگی شهرنشینی و دگرگونی های ناشی از پدیده جهانی شدن همستگی مکانیکی را تبدیل به همستگی ارگانیکی می کند.در همبستگی ارگانیکی کمتر مشترکاتی بین مردم وجود دارد.در اینجا ملاک  تفاوت ها بین افراد است.اعضای جامعه در کنار هم و مبنتی بر تعاملات اجتماعی متفاوت زندگی می کنند.نیازها باهم فرق دارند.نگاه افراد به زندگی یکسان نیست.مذاهب مختلف.قومیت های مختلف و خیلی چیزهای مختلف عامل همبستگی است.

روان کاوی اشخاص

خصوصیات هر دانش آموز نوجوانی  از لحاظ روانکاوی و روانشناسی قابل تامل است.در هر یک از این جملاتی که دانش آموزان روی میز یا برگه می نویسند ارزشهایی نهفته است که نشان دهنده  ذهنیت این افراد است. در زیر چند نمونه از آنها که در ورقه های امتحانی نوشته بودند آورده می شود.قبلا از همه این عزیزان تشکر می کنم.

1 - شب روان مست ولای تو علی       جان عالم به فدای تو علی     (دانش آموز علی محمد زنگی)

2- هیچ وقت نباید به قومیت کسی بی احترامی کرد                       ( دانش اموز منصور سرباز)

3- تو نیکی می کنی و در دجله انداز       که ایزد در بیابانت دهد باز   (دانش آموز محمد سرداری)

4- در دفتر خاطراتم نوشتم رفیق زیباست        معلم دفتر را دید گفت این رویاست

  گفتم ای معلم از رفاقت چه دانی؟                    گفت در عالم رفاقت رفیق همیشه تنهاست    ( دانش آموز علی سروری )

5-راهتو عوضی برو اما با عوضی راه نرو                                       (دانش آموز مرتضی لشگری)

6- دوستت ندارم به اندازه خورشید چون غروب می کند.

    دوستت ندارم به اندازه اقیانوس چون یک روزی به آخر می رسد.  ( دانش آموز امیر محمد محمدپور)

7-دندانم شکست به خاطر خرده سنگ هایی که داخل غذایم بود.دردم گرفت نه به خاطر دندانم بلکه به خاطر سو چشم مادرم.                                                                                  (دانش آموز  رضا مهدویان)

8-بمیرم و سیاه پوشت کنم بهتر است از اینکه بمانم و فراموشت کنم.  (دانش اموز محمد مهدی مهدویان )

9-اگر گدا یادی از پادشاه نکند  پادشاه چه داند که گدای هم هست. (دانش آموز  محمود مهدی اوغلی )

10-آقا ساده بگم خیلی گلی  یک کلام ختم کلام ( دانش آموز علیرضا مهدی پور)

11-وقتی کودک بودم پدرم در گوشم زد وهیچ نگفتم.وقتی نوجوان بودم پدرم در گوشم زد وباز چیزی نگفتم . حالا بزرگ شدم پدرم در گوشم زد ومن زدم زیر گریه.پدرم گفت چرا گریه می کنی؟گفتم آخر اون موقع دستت نمی لرزید.(دانش اموز مهدی کشاورز)

12-اگر پادشاه بودی به احترام معلمت بر خیز ( دانش آموز مهدی نصرتی)

13- رئیس هم که بشم واسه وطنم کارگرم (علیرضا نوروزی)

14- از ترک های پای مادرم فهمیدم که در بهشت هم قحطی می شود.(محمد وثوقی)