معلم و تجربه

معلم و تجربه

این وبلاگ پیرامون تجربه تدریس من است
معلم و تجربه

معلم و تجربه

این وبلاگ پیرامون تجربه تدریس من است

نلسون ماندلا

آرزو دارم روزی این حقیقت به واقعیت مبدل شود که همه انسانها برابرند.مارتین لوتر کینگ (رهبر سیاهان مبارزآمریکا)

نلسون ماندلا نمی میرد .محمد خاتمی

امروز با خبر شدم که نلسون ماندلا از دنیا رفت.با خودم گفتم که من سالها در کلاس درس از این ابر مرد تاریخ برای بچه ها گفتم.از آنها برای شناخت بیشتر این مرد تحقیق خواستم.در کتابها ی درسی جامعه شناسی عکس او در کنار آپارتاید آورده شده است.از او بعنوان یک مبارز تمام عیار علیه تبعیض نژادی و آپارتاید یاد کردم .او را یک انسان وارسته و عدالت خواه معرفی کردم.اکنون می خواهم باز هم بگویم که او یک پیامبر بود مثل محمد(ص).پیامبر (ص) در بازگشت به مکه همه کسانی را که به او ستم کرده بودند بخشید.ماندلا نیز چنین کرد.در نظر او همه انسانها فارغ از تمام رنگها-نژادها-قومیت ها-دین ها-ملیتهاو... برابرند.جمله :می بخشم اما فراموش نمی کنم از او در ادبیات سیاسی جهان ماندگار شد.

او یک حق طلب بود مثل امام حسین (ع).امام حسین قیام کرد تا به جهانیان ثابت کند که حق وحقیقت پیروز است.ماندلا نیز چنین کرد.او برارزش های باطل مثل نابرابی و بی عدالتی که باطن انسان را از حقیقت دور می کند خط بطلان کشید.

او قدرت طلب نبود درست مانند امام علی (ع). برای امام علی علیه السلام حکومت  ارزش نداشت.اگر ارزش داشت که بیست وپنج سال سکوت نمی کرد.قدرت وحکومت برای او به اندازه آب بینی بز ارزش نداشت.ماندلا هم بعد از سالها حصر که آزاد شد بیش ازچهار سال آن هم بر اثر اصرار دیگران رئیس جمهور نشد.

او همانند امام خمینی (ره) ایستادگی کرد و بر عقیده خود ثابت قدم ماند.

او در ایران یک چهره شناخته شده است.نلسون ماندلا با محمد خاتمی رئیس جمهوری ایران عضو گروه اصلی گفتگوی تمدن هابودند.آنها وقت خود را صرف گسترش صلح ومفاهمه کرده بودند.

پاپ واتیکان او را نمونه ای بزرگ برای نسل های آینده معرفی کرد.

شمال وجنوب آفریقا در سه دهه اخیر دو مرد را به تاریخ عرضه کرد.اولی معمر قذافی در لیبی که بی شهرت انسانی به تاریخ پیوست ودومی نلسون ماندلا با تمام ویژگی های انسانی مانند بخشایش در اوج قدرت و وارستگی از قدرت به ماثابت کرد که ظرف تاریخ کنجایش او را ندارد.

جمله آخر از او نشان از عشق به توان بی نهایت است:

سخت ترین شکنجه در طول 27سال زندانی ام محرومیت از شنیدن صدای کودکان بود.

روحش شاد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.