معلم و تجربه

معلم و تجربه

این وبلاگ پیرامون تجربه تدریس من است
معلم و تجربه

معلم و تجربه

این وبلاگ پیرامون تجربه تدریس من است

نگاهی به کتاب های درسی دهم انسانی

بالاخره نظام شش سه سه رسید به سال دهم.دانش آموزان این پایه وارد مدرسه جدید شدند.متوسطه دوم.آخرین جایی که دیپلم خواهند گرفت.اما چگونه و چه طور به این جا رسیدند خود داستانی غم انگیزاست. بعضی از کارشناسان آموزشی معتقدند این روند شش سه سه بسیار زود انجام شد. آنها بر این باورند که این تغییر باید از پایه اول ابتدایی و با شکل گیری یک آمادگی ذهنی هم برای والدین و هم برای معلمان و هم برای دانش آموزان صورت می گرفت.عده ای دیگر معتقدند که اصلا نیازی به این تغییر و تحول نبود.از نظر آنها آنچه نیاز آموزش و پرورش است نه تغییر پایه ها  بلکه محتوای آموزش است که باید تغییر کند.محتوای  آموزش و پرورش ما همه  حالت مکتب خانه ای دارد.خلاقیت و شکوفایی در آن دیده نمی شود.صرفا حفظ یک سری مطالب  و بعد امتحان از  همان مطالب .به هرحال این سیستم هم  نمی تواند جواب گوی  نیاز جامعه ما باشد. آنچه که اکنون لازم دیدم بنویسم   نقدی است بر کتب درسی دوره متوسطه دوم رشته انسانی. تغییر و تدوین  کتب درسی در پایه دهم  انسانی  بسیار با عجله انجام شده است. و این هم برای معلمان و هم برای دانش آموزان کاملا محسوس است.با کمی دقت در کتب درسی پایه دهم انسانی می توان این عجله را بخوبی تشخیص داد.

اول آنکه در کتابهای تاریخ و یا جغرافی و یا جامعه شناسی دهم انسانی مطالبی از کتب  سال های سوم و چهارم  انسانی  آورده شده که خود نشان می دهد نویسندگان و مولفان این کتب برای تکمیل  مطالب این کتابها راه به جایی نبرده اند و از کتب سالهای بالاتربرای تدوین  و تالیف کتابهای سال دهم استفاده کرده اند.این مسئله کاملا مشهود است.

دوم آنکه کتاب منطق که سالهای قبل در پایه سوم انسانی تدریس می شد اکنون به یک سال پایینتر یعنی دهم انسانی آورده شده است.

سوم آنکه دروس جدیدی مثل تفکر و سواد رسانه ای که وارد مجموعه دروس سال دهم انسانی شده است حجم زیادی داشته و این درس که نیاز به معلمان متخصص این رشته را داشته دانش آموزان را با مشکلاتی مثل کمبود وقت و عدم درک کافی از این درس کرده است.

چهارم آنکه بعضی از این کتابها  مثل جامعه شناسی سنگین و کمی سخت نوشته شده است.

پنجم آنکه کتاب اقتصاد همچنان با ساعات کمی در هفته به نگارش در آمده است.دو ساعت در هفته پاسخ گوی تدریس نیست.قاسم فلاح دبیر آموزش و پرورش اسلامشهر

نظرات 1 + ارسال نظر
عشقی پنج‌شنبه 18 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 08:38 ب.ظ http://m-eshgi.blog.ir

باعرض سلام و خسته نباشید خدمت شما معلم بزرگوارعزیز.لطفا اگروقت کردید به وبلاگ من حقیرهم سری بزنید.خیلی ممنونم.

سلام.ممنون.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.