معلم و تجربه

معلم و تجربه

این وبلاگ پیرامون تجربه تدریس من است
معلم و تجربه

معلم و تجربه

این وبلاگ پیرامون تجربه تدریس من است

آخرین نسل(کتاب مطالعات اجتماعی سال اول دببرستان)


حیف داره میشه.خیلی با موضوعاتش حال می کنم .کتاب درسی مطالعات اجتماعی سال اول دبیرستان را می گویم. مطالبش آخرین نسل ازموضوعات درسی علوم اجتماعی مبتنی بر آموخته های 20 سال پیش جامعه ما و دوران دانشجویی خودم  است.کتاب های  علوم اجتماعی دوم وسوم وچهارم فعلی دبیرستان یا رویکرد فلسفی دارد یا فرهنگی یا سیاسی. به همین خاطر هم دانش آموزان وهم معلمان با آن رابطه خوبی ندارند.همچنین با شرایط جامعه ما همخوانی ندارد.اما اگر به موضوعات درس مطالعات اجتماعی اول دبیرستان که در پایین آمده نگاه کنید می بینید که همه مطالب آن با لایه های اجتماعی جامعه خودمان ایران مطابقت دارد.

امسال یعنی سال تحصیلی 94-93بعنوان آخرین سال تحصیلی نظام جدید آموزشی که از سال 1374 شکل گرفت در پایه اول دبیرستان است. سال بعد دیگر چیزی بنام اول دبیرستان نخواهیم داشت.در این پایه احتمالا بیشتر کتاب ها به تاریخ می پیوندند.از این رو سعی می کنم مهمترین قسمت های کتاب مطالعات اجتماعی را که حدود 20 سال آنرا تدریس کردم در اینجا بنویسم تا هم یادگاری از دوران تدریس این کتاب و محتوای آن را برای همیشه داشته باشم و هم برای دانش آموزان نسل آخر که  فصلهای پنجگانه این کتاب را می خوانند خاطره ایی از نحوه تدریس بنده و مثال ها و بحث های سیاسی و اجتماعی که در کلاس مطرح می شد باشد.به دانش آموزان  عزیز توصیه می کنم هنگام مطالعه این درس یک نکته را فراموش نکنند و آن عشق و علاقه اینجانب به فراوانی مثالهایی که برای هریک از موضوعات کتاب می زدم تا شما خیلی خوب به عمق آن مسئله پی ببرید.

در ضمن اگر خاطره ای از مباحث کتاب دارید ممنون می شوم با ذکر نام و نام خانوادگی خود همراه با کلاس در بخش نظرات آنرا بطور مختصر بیان کنید.

الف- ترم اول

فصل اول:

1-شناخت حاصل از زندگی و شناخت علمی

2-تعامل اجتماعی و انواع گروههای بادوام مثل خانواده وملت واینکه اثرات "ما" بودن در جامعه بیشتر است یا "من" بودن

3-ارزش وهنجار- تفاوت آنها چیست؟فایده آنها برای جامعه چیست؟

4-هماهنگی وتضاد ارزشها در جامعه

5-خودآگاهی چیست؟چگونه حاصل می شود؟

6-خصوصیات افرادی که دچار دوگانگی ارزشی می شوند.

7-خصوصیات افرادی که دچار مطلق گرایی می شوند.

فصل دوم:

8- تعریف نقش اجتماعی با مثال های گوناگون از خودتان.

9-حقوق نقش وتفاوت آن با تکالیف نقش همراه با چند مثال از حقوق والدین و معلمان و شهروندان و حاکمان

10-علت وابستگی نقشها در گروه چیست؟

11-تعریف آرمان اجتماعی همراه با مثال.تعریف خودم:مهمترین ارزشها و اهداف هر گروهی که به آسانی دست یافتنی نیست وبرای رسیدن به آن باید تلاش زیادی کرد و گاهی باید جانفشانی کرد مثل آزادی . رفع فقر. نابودی فساد. امنیت.

12-خصوصیات یک سیستم یا یک نظام یا یک دستگاه مانند موتور ماشین یا قلب یا  مدرسه یا خانواده

13-تعریف نظام اجتماعی همراه با مثال

14-تفاوت خرده نظام با نظام اجتماعی کل و مهمترین خرده نظام های جامعه چیست؟ نظام سیاسی-نظام اقتصادی-نظام آموزشی-نظام خانواده

15-نتایج مطلوب و نا مطلوب یک نظام اجتماعی در جامعه مثل مدرسه

16-هماهنگی در نطام اجتماعی کل مثل رشد اقتصادی در کشور پیشرفته

17-تعریف جامعه پذیری همراه با مثال

18-عوامل جامعه پذیری

19-انواع روشهای جامعه پذیری با تعریف ومثال

20-فایده جامعه پذیری افراد چیست؟

فصل سوم:

19-تفاوت نظام خانواده با سایر گروهها

20-اثرات و فواید نظام خانواده برای نظام اجتماعی کل یا همان جامعه و کشور

21-تاثیرات نظام خانواده بر فرد مثل رشد شخصیت یا استقلال داشتن فرزندان

22-چرا نظام خانواده در طول تاریخ باقی مانده است؟

23-چرا زن و شوهر ها انتظارات همدیگر را برآورده نمی کنند؟سه دلیل اجتماعی آن را بطور مختصر بنویسید.

24-دو خصوصیت دوره نوجوانی چیست؟

25-دو مثال برای  اجتماعی شدن متفاوت والدین با فرزندان

توجه :

1-جملاتی که در کتاب کلمات قرمز رنگ دارند را یاد بگیرید.

2-به نمودارهای کتاب توجه کنید.

3-مروری برفصل نیز خوانده شود.

4-بارم فصلها عبارتند از فصل اول 7نمره-فصل دوم 8نمره- فصل سوم 5نمره

لطفا به این سوال نظرسنجی در بخش نظرات پاسخ دهید(در یک کلمه):

1-مهمترین عیب من در کلاس چیست؟

2-برای تدریس من حقیر چه نمره ای می دهید؟

ترم دوم

فصل چهارم

26-انواع فعالیت اقتصادی با مثال(تولیدی-توزیعی-خدماتی)

27-تفاوت رابطه دوستانه و رابطه اقتصادی

28-قاعده یا قانون مالکیت

28-انواع خرده نظامهای اقتصادی

29-تضاد طبقاتی و ارزشی شدن پول

30- عوامل موثر بر انتخاب شغل بخصوص خویشتن پنداری

31- انواع بیکاری همراه با مثال

32- رکود اقتصادی

33- راه های دخالت دولت در اقتصاد

فصل پنجم

34- وظیفه نظام سیاسی

35- انواع حکومت ها به همراه ویژگی آنها

36- انواع حکومت ها از نظر ارسطو

37- وظایف و  ویژگی های نقشهای رهبری - رئیس جمهوری - نمایندگان مجلس - شورای نگهبان - مجلس خبرگان و خطیب نماز جمعه

38- انتخاب کور چیست؟

39- انواع تهدید های خارجی

40- نقش احزاب سیاسی در کشور

41-مراحل انتخاب نمایندگان

نظرات 39 + ارسال نظر
reza چهارشنبه 26 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 12:54 ب.ظ

شما یکی از بهترین معلم های من بودید ونمره20 به شما میدهم از همه لحاظ

ممنون. موفق باشید

[ بدون نام ] چهارشنبه 26 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 08:53 ب.ظ

عالی ممتاز درجه یک 20

تشکر

فرزادپرهوده -کلاس 101 شمارهکلاسی24 چهارشنبه 26 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 11:00 ب.ظ http://farzadbasket.blogfa.com

به نظر من تا وقتی شما درس میدید همهی درس ها برای من خاطره ای میشود مخصوصا مبحثی که درباره ی شبکه های اجتماعی وصدا وسیما صحبت کردید که واقعا روی من اثر مثبتی گذاشت ممنون از وبلاگ خوبتون. این چیزی است از معلم اجتماعی سال پیشم که من شاگرد زرنگ وموئدب کلاسش بودم ولی نمیدونم که چرا ترم اخر به من14 داد واگر این نمره رو نمیداد من الان مدرسه مفیدی بودم که واقعا با این کار او من خیلی سوختم .

چرخش زندگی زیاد است.اینم یکیش است.

سید محمد حسینی شنبه 29 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 08:51 ب.ظ

آقای فلاح دست شما درد نکنه.....اما جواب سوال هاتون:۱-بی عیب ۲- بیست. من کلاس 102 دبیرستان علامه هستم

تشکر .موفق باشید.

[ بدون نام ] یکشنبه 30 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 05:14 ب.ظ

میمیرم برای بحث های سیاسیتون هرجا که هستین موفق باشید یکی از بهترین اخلاقه شما اینه که هیچ وقت کلاستون خشک و بی روح نیست

محمد وثوقی شنبه 6 دی‌ماه سال 1393 ساعت 03:52 ب.ظ

سلام خسته نباشید
بالاخره همه جای دنیا اموزش و پرورش هر کشور یه ضعف هایی داره...اما متاسفانه اموزش و پرورش کشور ما واقعا خیلی ضعف داره...انشالله همه چیز درست میشه...
شاید هم کتاب دوم تا چهارم دبیرستان دانش اموز ها دوست داشته باشن...چون من ندیدم و نخوندم نظری هم نمیدم.
در کل موفق باشید

بهروز یکشنبه 7 دی‌ماه سال 1393 ساعت 06:38 ب.ظ http://mehrabgham16.blogfa.com/

سلام استاد فلاح عزیز شما یکی از بهترین معلم هیی بودید در طول سال های تحصیلم
سوم ریاضی علامه

بهروز یکشنبه 7 دی‌ماه سال 1393 ساعت 06:53 ب.ظ http://mehrabgham16.blogfa.com/

یک معلم بزرگ تو را به دانش رهنمود نمی کند
بلکه او تو را تا بالا ترین حد توانایی فکرت هدایت میکند

آبراهم لینکلن

عالی هستید شما

محمد وثوقی سه‌شنبه 9 دی‌ماه سال 1393 ساعت 10:05 ق.ظ

آن کسانی که فکر میکردند در انتخابات تقلب شده،چرا اردو کشی خیابانی کردند؟چرا این را جواب نمیدهند؟"صدبار"ما سوال کردیم خب،چرا عذر خواهی نمیکنند؟در جلسات خصوصی میگویند ما اعتراف میکنیم که تقلب نشده.اگر تقلب اتفاق نیفتاده بود،چرا برای کشور هزینه درست کردید؟
رهبر معظم 92/5/6

چون در حصرند.

بهروز وثوقی سه‌شنبه 9 دی‌ماه سال 1393 ساعت 11:38 ب.ظ http://mehrabgham16.blogfa.com/

نشانه و مشخصه عاقل ترین مردم، خوش اخلاق ترین آنهاست. (امام صادق«ع»)

مثل شما و خیلی های دیگر

محمد وثوقی سه‌شنبه 9 دی‌ماه سال 1393 ساعت 11:45 ب.ظ

امام على علیه‏السلام :
8- مَن جاءَتهُ مَنِیَّتُهُ وهُوَ یَطلُبُ العِلمَ فبَینَهُ وبَینَ الأنبیاءِ دَرَجَةٌ؛
هر کس در حال طلب دانش مرگش فرا رسد ، میان او و پیامبران تنها یک درجه تفاوت باشد .
مجمع البیان : ۹ / ۳۸۰ منتخب میزان الحکمة : ۳۹۸

خدا کن این حدیث شامل ما هم بشود.

جواد محمدی یکشنبه 14 دی‌ماه سال 1393 ساعت 11:59 ق.ظ

سلام اقای فلاح من دانش اموز شما در کلاس 103 هستم.ببخشید میخواستم بدانم اگر ای مطالب را بخوانیم میتوانیم نمره 20 بگیریم؟

سلام. چرا که نه.

mohammad mohammadzadeh یکشنبه 14 دی‌ماه سال 1393 ساعت 01:30 ب.ظ

سلام آقای فلاح شما از لحاظ درس دادن خیلی خوب هستید و من به درس دادن شما نمره 20 و به شما افتخار می کنم و بهترین معلمی که من دیدم از لحاظ روش درس دادن شما هستید محمد محمد زاده کلاس 104

سلام. موفق باشید.

عاغا نوروزی محمدشونم یکشنبه 14 دی‌ماه سال 1393 ساعت 10:10 ب.ظ

عالی خیلی ممنون که سوال هارو دادید راستی اگه میشه بیشتر سر کلاس بهس سیاسیوکنید کلاس ١٠۴

عاغا نوروزی بحث 30 یا30 ممنوع است.

جواد محمدی دوشنبه 15 دی‌ماه سال 1393 ساعت 09:55 ق.ظ

سلام اقای فلاح.خیلی کنجکاوم بدونم چرا سوال 6 و 7 این متن رو تو کلاس واسه بچه ها نگفتید؟بعد تو امتحان ای سوال رو دادید!من امروز از بچه های کلاس بعد امتحان پرسیدم95%ننوشته بودند و بقیه هم اشتباه!خودم هم اشتباه نوشتم میدونید چرا؟چون شما بعد 24 ساعت هم به نظر من پاسخ ندادید من تو نظر قبلیم پرسیدم ایا با خوندن ای سوالات میشه نمره 20 گرفت؟چون شما جوابمو ندادید منم متن رو جدی نگرفتم و فقط کتاب رو خوندم.شما هنوزم که هنوزه و من دارم این نظرو مینویسم جواب ندادید.شما این سوال رو دادید(منظورم سوال 6و7این متن هست)بعد چون میدونستید کسی نمیتونه جواب بده بارم سوال رو 2 کردید!نمیدونم چرا ولی من در طول تحصیلم معلم هایی داشتم که دوست داشتن دانش اموز نمره کم بگیره!اخه میدونید برای من که ریاضی 19 یا 20 میگیرم خیلی سخته تو کارنامه مطالعات 17 یا 16 بگیرم و معدلم واسه این درس پایین بیاد!به هر حال شما تا دیروز معلم مورد علاقه ام بودید ولی این کارتون منو ناراحت کرد.ببخشید که یکم رک بودم

سلام .خیلی خوشحالم که به مطالب اینجانب در وبلاگم توجه می کنید.
در خصوص نکاتی که فرمودید باید عرض کنم که
اولا اینکه می گویید این مطلب را در کلاس نگفتید بی انصافی است. من تمام مطالب این قسمت را مو به مو گفتم.
دوما اینکه می گویید 95% باز بی انصافی است. چون آقایان کیقبادی- قره باغی- فتوتی- غضنفری- پور مقدم- عزیزیان- صلواتی- صفری - صفری- شیرزاد- دیندار- حسن نزاد- اصغر پور نوشته بودند.13 نفر از 38 نفر می شود 25. حساب کن ببین چند درصد ننوشته اند؟
سوما فرض می کنیم من نگفتم!. شما که شنیدید من اشاره کردم که در وبلاگم مهمترین مطالب کتاب را آوردم.خوب چرا توجه نکردید؟
چهارما بنده توی مدرسه فرصت بیشتر برای پاسخ دادن دارم تا وبلاگم.
موفق باشید.

رضا شنبه 20 دی‌ماه سال 1393 ساعت 08:55 ب.ظ

هرگز به آدم ها نخند !!

به سرآستین پاره ی کارگری که دیوارت را می چیند و به تو می گوید ارباب ، نخند !

به پسرکی که آدامس می فروشد و تو هرگز نمی خری ، نخند !

به پیرمردی که در پیاده رو به زحمت راه می رود و شاید چند ثانیه ی کوتاه معطلت کند ، نخند !

به دستان پدرت...

به جارو کردن مادرت...

به راننده ی چاق اتوبوس...

به رفتگری که در گرمای تیر ماه کلاه پشمی به سردارد...

به راننده ی آژانسی که چرت می زند...

به جوانی که قالی پنج متری روی کولش انداخته و در کوچه ها جار می زند...

به بازاریابی که نمونه اجناسش را روی میزت می ریزد...

به پارگی ریز جوراب کسی در مجلسی...

به پشت و رو بودن چادر پیرزنی در خیابان...

به زنی که با کیفی بر دوش به دستی نان دارد و به دستی چند کیسه میوه و سبزی...

به هول شدن همکلاسی ات پای تخته...

به مردی که در بانک از تو می خواهد برایش برگه ای را پر کنی...

به اشتباه لفظی بازیگر نمایشی...

نخند

نخند که دنیا ارزشش را ندارد ...

که هرگز نمی دانی چه دنیای بزرگ و پر دردسری دارند:

آدم هایی که هر کدام برای خود و خانواده ای، همه چیز و همه کسند.

آدم هایی که برای زندگی تقلا می کنند...

بار می برند...

بی خوابی می کشند...

کهنه می پوشند...

جار می زنند...

سرما و گرما را تحمل می کنند...

و"" گاهی خجالت هم می کشند""

به آدم هایی که تمام زندگی شان یک موتور است تا کوهی از بار را برای یک لقمه نان در کوچه پس کوچه های تنگ این شهر جا به جا کنند... نخند

به آدم هایی نخند که پشت شهرداری می ایستند تا هر کس و ناکسی را پشت موتورشان سوار کنند فقط به خاطره احتیاج !

خیلی ساده ... نخند دوست من نخند!!!

هرگز به آدم ها نخند.

جملات خیلی خوبی نوشته اید.ولی خدا کند شجاعت عمل به این حرف ها را پیدا کنیم.

بهروز پنج‌شنبه 25 دی‌ماه سال 1393 ساعت 10:55 ب.ظ http://www.mehrabgham16.blogfa.com

گاهــی باید نباشــی ... تا بفهمــی نبودنت واسه کی مهمه ...
؟! اونوقته که میفهمی بایــد همیشه با کی باشی ....

مهدی نوروزی شنبه 2 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 02:46 ب.ظ

سلام
آقا اگه فقط این سوالارو بخونیم میتونیم نمره بالا بگیریم

خیلی ببخشید.نتونستم به موقع آماده کنم.ناقص است.

reza یکشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 01:02 ق.ظ

سلام آقای فلاح من دانش اموز کلاس 103ممنونم از این وبلاگ خوبتون انشاالله موفق باشید. رضا قاسم پور آلاشتی

خیلی ببخشید.نتونستم به موقع آماده کنم.ناقص بود.

WANTED یکشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 10:42 ق.ظ

سلام. اقا فلاح خدهیی دمتون گرم. خیلی با این کاراتون به بچه ها کمک کردین. مخصوصا با این نمونه سوالاتون . واقعا ممنونم. خداییش نمرتون بیسته بیسته بیسته (۰: با تشکر
مهدی اسدپناه. کلاس ۱۰۱

خیلی ببخشید.نتونستم به موقع آماده کنم.ناقص بود

Amir یکشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 12:39 ب.ظ

سلام اقا فلاح سوال های ترم دوم خرداد نذاشتین

خیلی ببخشید.نتونستم به موقع آماده کنم

askharpor یکشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 01:45 ب.ظ

Salam aghaye fallah.bebakhshid MahE etela soal ha Naghese va farda emtehane.what to do?

خیلی ببخشید.نتونستم به موقع آماده کنم

mohsen یکشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 03:00 ب.ظ

salam
chera soalat term dovom chartast???

خیلی ببخشید.نتونستم به موقع آماده کنم

محسن موسوی یکشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 03:27 ب.ظ

نظر سنجی
1گاهی وقت ها عدالت بر قرار نمیشود
2در برابر دیگر معلمانی که داشته ام 20

چون که همه ما فکر می کنیم عقل کلیم.
ممنون

reza یکشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 08:15 ب.ظ

سلام اقا فلاح چرا از سوال 28به بعد نمیاد

خیلی ببخشید.نتونستم به موقع آماده کنم

[ بدون نام ] یکشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 11:23 ب.ظ

پس بقیش کو

خیلی ببخشید.نتونستم بنویسم

[ بدون نام ] جمعه 8 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 08:42 ب.ظ

فدایه سرت آقا

آفرین بر فهم ودرک شما

[ بدون نام ] شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 08:33 ب.ظ

آقا شماهم ببخشید ماهم یه مشکلی پیش اومد نتونستیم بخونیم پس نمرش پایه خودتون باتشکر فراوان از استاد عزیزم آقافلاح

توکل بر خدا

مرتضی لشکری جمعه 22 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 05:30 ب.ظ http://www.el.otajrobe.blogsky.com

سلام شما یکی از بهترین معلم هایی که داشتم بودید

مرتضی لشکری جمعه 22 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 05:31 ب.ظ http://www.el.otajrobe.blogsky.com

سلام شما یکی از بهترین معلم هایی که داشتم بودید

برای شما ارزوی سلامتی و موفقیت دارم.

mortezalashgari جمعه 22 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 05:36 ب.ظ

ممنون از زحمت هایی که کشیدید

موفق باشید.به تحصیلتان با کوشش ادامه دهید.

[ بدون نام ] شنبه 23 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 10:09 ب.ظ

چند نمره ارفاق میکنید استاد

شما؟کلاس؟مدرسه؟

[ بدون نام ] یکشنبه 31 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 07:41 ب.ظ

دیگه از چشم افتادی یعنی تو نمیتونستی 1 نمره ارفاق کنی به بچه ای که یک مورد بی انظباتی تو کلاس نداشته ما هم خدایییییییییییییییییییی داریم

اسم شما چیست؟

[ بدون نام ] دوشنبه 1 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 03:18 ب.ظ

آقا تورو خدا اعتراضمونو قبول کنید میخوایم بریم رشته انسانی هرچی از خدا میخوای بهت بده آقا

اسم شما چیست؟

علیرضا اکبر شهرستانی دوشنبه 1 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 05:26 ب.ظ http://footbalia2

سلام خسته نباشید شما خیلی معلم خوبی هستید و من شما را هیچوقت فراموش نخواهم کرد با تشکر

مرسی.موفق باشید.

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 11 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 12:22 ق.ظ

اسمم رضا مهدویان کلاس ۱۰۴ آقا میخوام برم انسانی آقا منت سره ما بزارید نمره بدید قربونتون باتشکر

قبول می شی ان شااله

رضا مهدویان پنج‌شنبه 1 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 01:32 ب.ظ

آقا فلاح سلام برای امتحان شهریور همین سؤالارو بخونیم قبول میشیم باتشکر از معلم خوبم

بله.عناوین درشت و مهم را بخوان

علی پنج‌شنبه 1 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 03:56 ب.ظ

سلام آقا برای شهریور ترم اول رو هم باید بخونیم

بله.عناوین درشت و مهم را بخوان

[ بدون نام ] چهارشنبه 4 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 01:42 ب.ظ

باسلام آقا بارم امتحان شهریور رو میگید

سلام.باید به عرض شما برسانم که هنوز هیچ کس از معاونین تا الان به من در مورد امتحانات شهریور تماس نگرفته اند. بنابر این نه می دانم امتحان کی هست ونه می دانم که ایا من برگه هار ا تصحیح می کنم یا نه.ولی شما مفاهیم مهم را بخوان. مثل ارزشها-جامعه پذیری-قانون مالکیت-انواع بیکاری و....

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.